Årsmöte 2006

Traditionsenligt möttes vi i novembermörkret för att avhålla Viggenklubbens årsmöte. Nytt för denna gång var att vi inte höll till ute i Näsbyvikens Båtsällskaps klubbhus i Lahäll, utan denna gång gick mötet av stapeln på Tullgårdsgatan i Stockholm, i en trevligt upplyst samlings- och festlokal välvilligt tillhandahållen av ordförande K-G Sabel. Närheten till vatten kunde man dock inte klaga på, faktum är att var vi ännu närmare vattnet här än i Näsbyviken; ordförande befann sig vid mötets öppnande endast 15 meter från kajkanten på Hammarby kanal. Ja, vi befann oss ju faktiskt på en ö, Södermalm. Passande nog sågs också en och annan båt passera utanför fönstren då och då under aftonens lopp.

Cirka 25 personer hade mött upp och bänkade sig då årsmötesförhandlingarna inleddes. De obligatoriska punkterna i dagordningen drogs igenom, verksamhetsberättelsen föredrogs, styrelsen beviljades även detta år ansvarsfrihet och en ny styrelseledamot valdes: Elisabeth Mathisson i Viggen 1363 Faster af Boda. Övriga styrelseledamöter och funktionärer valdes om.

I mötet ingick även den sedvanliga ceremonin för utdelandet av årets Brohäll-pris, utmärkelsen för säsongens längsta seglade distans. Priset gick i vanlig ordning till Bengt Hansson, detta år endast utgörande ena halvan av besättningen på Viggen nr 1359 Kraka. Andra halvan av besättningen på säsongens vinnarbåt utgjordes av Franz-Josef Rühmland. Båtens seglade distans var enligt logg uppmätt till 932,4 nautiska mil. Enda konkurrent som hade anmält sig var familjen Brengdahl i Viggen 661 som hade tillryggalagt 371 nautiska mil uppmätt på karta.

Vandringspriset i form av en tavla utdelades under pompa och ståt till FJ och Bengt, vilken senare även detta år blev tvungen att uppbringa all sin förmåga att se överraskad ut inför faktumet att ånyo stå som vinnare. Bengt har ju mer eller mindre prenumererat på priset under senare år.

Då ordförande med kraft slagit klubban i bordet och förklarat förhandlingarna avslutade, tog Bengt Hansson över rodret och tog oss alla med på en spännande kanotfärd längs Östersjöns och Bottenvikens kuster. Bengt visade diabilder och höll föredrag om den 6 månader långa solopaddling runt vårt nordeuropeiska innanhav som han genomförde för några år sedan.

Många både dråpliga och häpnadsväckande ögonblicksbilder gavs som fick oss att ömsom kippa efter andan, ömsom att le roat. Det framgick bland annat att Bengt hade att kämpa inte bara mot vågor och vind, utan kanske i ännu högre grad mot olika länders gränspoliser och myndigheter. Nåväl, beviset på att hela äventyret avlöpt väl stod ju trots allt där livs levande framför oss och efter att Bengt mottagit förtjänstfulla applåder för sitt föredrag övergick vi gemensamt till att förvandla möteslokalen till en festlokal.

Frambärande och dukning av bord övergick gradvis i mingel och intagande av snacks och viggensherry, med angenämt småpratande festdeltagarna emellan.

Så småningom förkunnades att middagen var redo, och vi satte oss till bords för att avnjuta kvällens trerättersmeny, bestående av champinjonpaté, gravad fläskfilé samt avslutande ostbricka. Hela härligheten sköljdes ned med väl avpassade doser av bordsvatten, rödvin och kaffe. De gastronomiska utsvävningarna interfolierades av sång och gitarrspel av ett flertal av klubbens barder och trubadurer, och som grädde på det musikaliska moset framfördes ett antal av klubbens egna paradalster i form av skönklingande allsång.

Vi stävade alla nöjda, mätta och upplivade ut i den mörka novembernatten.

Tack festkommittén i allmänhet och ni som lagade maten i synnerhet!

Kjell i Viggen 921 Akvelina